درس هجدهم امام شناسي
سَلامٌ عَلى آلِ يسَّ اَلسَّلا مُ عَلَيْكَ يا د اعِىَ اللَّهِ وَرَبّانِىَّ آياتِهِ
سلام بر آل يسين سلام بر تو اى دعوت كننده به خدا و عارف به آياتش
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا بابَ اللَّهِ وَدَيّانَ دينِهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا خَليفَةَ اللَّهِ وَناصِرَ حَقِّهِ
سلام بر تو اى واسطه خدا و سرپرست دين او سلام بر تو اى خليفه خدا و ياور حق او
اَلسَّلام عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللَّهِ وَدَليلَ اِرادَتِهِ ،
سلام بر تو اى حجت خدا و راهنماى اراده الهي
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا تالي كتاب الله و ترجمانه ،
سلام برتو اى تلاوت كننده كتاب خدا و تفسير كننده آيات او
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ فى آناءِلَيْلِكَ وَاَطْرافِ نَهارِكَ
سلام بر تو در تمام آنات ودقايق شب و سرتاسر روز
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا بَقِيَّةَ اللَّهِ فى اَرْضِهِ
سلام بر تو اى بجاى مانده از طرف خدا در روى زمين
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا ميثاقَ اللَّهِ الَّذى اَخَذَهُ وَوَكَّدَهُ
سلام بر تو اى پيمان محكم خدا كه از مردم گرفت و سخت محكمش كرد....
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ حينَ تَقوُمُ ،
سلام بر تو هنگامى كه بپا مى ايستى
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ حينَ تَقْعُدُ
سلام بر تو هنگامى كه مى نشينى
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ حينَ تَقْرَءُوَتُبَيِّنُ
سلام بر تو هنگامى كه (فرامين حق را) مى خوانى و تفسير مى كنى
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ حينَ تُصَلّى وَتَقْنُتُ
سلام بر تو هنگامى كه نماز مى خوانى و قنوت كنى
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ حينَ تَرْكَعُ وَتَسْجُدُ
سلام بر تو هنگامى كه ركوع و سجده بجاى آورى.....
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ بِجَوامِعِ السَّلامِ
سلام بر تو به همه سلامها
زيارت آل ياسين مجموعه اي كامل در اعتقاد صحيح، و راه و رسم خداپرستي و دينداري است
كه در عصر تاريك و پرفتنه و فساد غيبت، چراغي فروزان و راهنمايي مطمئن براي جويندگان
راه حق و پويندگان مسير كمال و صراط مستقيم است.
اين هشدار طبيب الهي است كه از آلودگي انسانها به پليدي هاي فكر و ناهنجاري هاي رفتار
جلوگيري مي كند و نسخهي شفابخشي است كه مبتلايان و بيماران را رهايي و بهبودميبخشد
به طور كلّي جامعه را بسوي خوبي¬ها و شايستگي ها سوق مي دهد و از كجروي ها و پستي
ها باز میدارد.
علماي گرانقدر شيعه، اين زيارت شريف را در آثار خود نقل كرده اند، و پيوسته به حفظ و
خواندن آن سفارش نموده اند لذا شيفتگان حضرت بقيهاللهالاعظم (عجَّلالله تعالي فرجه)،
همواره به تلاوت آن مداومت داشته و دارند و از آثار و بركات بي پايان آن بهره ها يافته اند.
به ياري خدا و به اميد توجهات امام عصر مبحث شخصيت شناسي امام را ادامه مي دهيم:
@هدایتگر این عصر، چگونه شخصیتی است؟ قسمت دوم
@کهف حصین[7]
یکی از صفات اهل بیت علیهمالسلام، "کهف حصین" است[8] .
امام صادق علیه السلام میفرمایند:
"ما پناهگاه کسی هستیم که به ما پناه آوَرَد[9]".
امام رضا علیه السلام میفرمایند:
"امام، پناه بندگان است آن هنگام که در سختیها و مصیبتهای مرگبار، راه به جایي
ندارند[10]".
آری!
امام، پناهگاهی امن برای مخلوقات خداست. نه فقط برای مؤمنان، بلکه برای همهی جهانیان.
تا آنجا که اگر آنانی که بنای مخالفت با امام را دارند، به ایشان پناه آوَرَند، از مهر و حمایت
حضرت بینصیب نخواهند ماند.
نمونههای بسیاری را در تاریخ شاهد بودهایم که دشمنان اهل بیت در حالی که از همه جا رانده
شده بودند، به امام زمان خویش پناه آوردهاند. مانند مروان، حاکم اموی که پس از سرنگونی
حکومت یزید، مورد خشم اهالی مدینه قرار گرفت. مروان تصمیم گرفت خانواده اش را از بیم
آزار مردم نزد دوستان خود بگذارد و خود مدینه را ترک کند. اما کسی به آنها پناه نداد. عاقبت،
از همه جا ناامید نزد امام سجاد علیه السلام رفت و از ایشان درخواست کمک کرد. امام نیز
پذیرفتند و خانوادهی مروان را در پناه خویش حفظ نمودند[11] .
آری! حتی دشمنان این خاندان، به شأن پناه دهندگی و جوانمردی ایشان ایمان داشتند.
@ دارالامان :
امام دارالامان است. نه فقط در برابر مصائب دنیایی. بلکه امان است برای آنان که از شر
شیطان به دامانش پناه جستهاند.
چه کسی میتواند آدمی را از شر شیطانی که چونان خون در سراسر وجود آدمی جاری
است[12] ، محافظت نماید، جز دژ محکم خدا بر زمین؟
آن هنگام که ابلیس بر خدا گردن کشید[13] و از درگاه الهی بیرون رانده شد[14]، از خدا تا
روز رستاخیز مهلت خواست[15]. نه برای توبه و استغفار؛ بلکه برای اغوای آدمیان. و خداوند
از باب امتحان، او را مهلت داد[16]؛ اما نه تا روز قیامت، بلکه تا روز ظهور منجی آخر زمان،
مهدی[17]! از این روست که شیطان از هیچ یک از حجتهای الهی به اندازهی امام زمان
علیهالسلام هراس نداشته است. او به خوبی میداند آغاز حکومت مهدی موعود، یعنی پایان
سلطنت شیطان. یعنی برچیده شدن بساط اغوای آدمیان. یعنی جدا شدن سر ابلیس از تن،
توسط جانشین خدای رحمان[18].
پناه جستن از شر شیطان و تمسّک به پناه عالمیان -مهدیِ صاحب الزمان- تنها مأمن امنی است
که ابلیس جرأت نزدیک شدن به آن را ندارد. پس عقل حکم میکند برای در امان ماندن از
وسوسههای شیطان، به کهف حصین زمان خویش مراجعه نماییم.
امام، کهف حصین است. نه فقط در برابر شدائد و بلایای دنیوی. بلکه پناهگاه بندگان است
در سختیِ برزخ و قیامت.
محبت و دلسوزی دوست، برادر، پدر و حتی مادر، حد و اندازهای دارد. لااقل بنا به روایت قرآن،
میدانیم روزی فرا میرسد که حتی:
"مادران شیرده فرزندان شیر خوار خود را رها میکنند[19]"
و "آدمی از برادر، مادر، پدر، همسر و فرزندانش فرار میکند[20]"
در آن لحظات خطیر که انسان، بیش از هر زمان دیگری محتاج حمایت است، نه از دلسوزی
پدر، خبری خواهد بود و نه از محبتِ مادر، نشانی.
اما امام در چنین روزی نیز پناه امن امتش خواهد بود[21] .
---------
7] - کهف حصین به معنای پناهگاه محکم و نفوذناپذیر است: فرهنگ فارسی معین، ذیل واژه های «کهف» و «حصین».
[8] - "اَللّهُم صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد الْكَهْف الْحَصین": بحارالانوار، ج 87، ص20.
[9] - بحارالانوار، ج 50، ص 299.
[10] - کافی، ج 1، باب نادر جامع فی فضل الامام و صفاته، ح 1، ص 200.
[11] - منتهی الآمال، باب 6، فصل 2، ص 584.
[12] - جاى او (شیطان) را در سینههاى ما مقرر فرمودى، و او را در رهگذر خون ما روان گردانیدى": صحیفه سجادیه، بخش 25، فقرهی 6، ص 122.
[13] - "وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلاَئِكَةِ اسْجُدُواْ لآدَمَ فَسَجَدُواْ إِلاَّ إِبْلِیسَ أَبَى وَاسْتَكْبَرَ": قرآن کریم، سوره بقره، آیه 34.
[14] - "قَالَ فَاخْرُجْ مِنْهَا فَإِنَّکَ رَجِیمٌ": قرآن کریم، سوره حجر، آیه 34.
[15] - "قَالَ رَبِّ فَأَنْظِرْنِی إِلَى یَوْمِ یُبْعَثُونَ": قرآن کریم، سوره حجر، آیه 36.
[16] - "قَالَ فَإِنَّکَ مِنَ الْمُنْظَرِینَ": قرآن کریم، سوره حجر، آیه 37.
[17] - "إِلَى یَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ": قرآن کریم، سوره حجر، آیه 38. ؛ امام سجاد ذیل این آیه فرمودهاند: "وقت معلوم روز قیام قائم است": منتخب الانوار المضیئه، ص 203.
[18] - امام سجاد فرمودهاند: "وقت معلوم روز قیام قائم است که خداوند وقتی او را اذن قیام میدهد در مسجد کوفه شیطان به نزد او میآید تا آنکه در مقابل آن حضرت زانو میزند و میگوید: واویلاه از این روز، پس آن حضرت موی پیشانیش را میگیرد و او را گردن میزند و آن روز وقت معلوم است": منتخب الانوار المضیئه، ص 203.
[19] - "یَوْمَ تَرَوْنَهَا تَذْهَلُ كُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ": قرآن کریم، سوره حج، آیه 2.
[20] - "یَوْمَ یَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِیهِ؛ وَأُمِّهِ وَأَبِیهِ؛ وَصَاحِبَتِهِ وَبَنِیهِ": قرآن کریم، سوره عبس، آیات 34 تا 36.
[21] - بحارالانوار، ج 23، ص 218.
---------
اللهم عجّل لوليّك الفرج والعافية والنصر واجعل من أعوانه وأنصاره آمين
:: موضوعات مرتبط:
امام شناسي ,
,
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1